BCN Clàssics ha inaugurat la seva 7ª temporada amb un dels concerts més esperats de l’any. El reconegut violoncel·lista Yo-Yo Ma, acompanyat de la pianista Kathryn Stott, han ofert un repertori basat en peces destacades de Dvořák, Mendelssohn, Bloch i Piazzolla que no ha deixat indiferent al públic.

Durant més de dues hores, amb dos bisos inclosos, la complicitat dels dos músics, que fa més de 35 anys que col·laboren junts, s’ha fet palpable en un escenari que només ocupaven ells. El so de Felix Mendelssohn ha obert el repertori, amb Song Without Words, Op. 109; i, en un mateix bloc musical, s’ha barrejat amb una peça tradicional, Scarborough Fair, una altra de Caroline Shaw i, seguidament, Jean Sibelius.

Fins aquí la primera pausa en la que Yo-Yo Ma ha dedicat un discurs d’agraïment en català a tots els assistents i ha volgut fer memòria de tota aquella gent que va patir dures circumstàncies durant la pandèmia Covid. Després de la seva salutació el programa ha continuat amb tres blocs d’Ernest Bloch de From Jewish Life; i una última part amb Quatre peces romàntiques, d’Antonín Dvořák.

Després de tota aquesta demostració i una pausa de 15 minuts, els solistes han tornat a l’escenari i Stott ha introduït en anglès la sorprenent peça que vindria a continuació: Dervish, d’Errollyn Wallen, durant la que han posat a prova tots els sons possibles del violoncel i el piano, fins i tot mitjançant suaus cops a l’exterior dels instruments.

Finalment, han acabat la seva gran actuació amb un últim conglomerat de peces que destacaven pels seus ritmes amb melodies de César Camargo Mariano, Violeta Parra i tres homenatges a Astor Piazzolla, finalitzant amb Le Grand Tango.

Després d’una forta ovació amb el públic dempeus, Yo-Yo Ma i Kathryn Stott han sortit de l’escenari per tornar a entrar al cap de pocs segons, amb un somriure ple d’alegria i ens han delectat amb dos peces magnífiques com seria Somewhere over the rainbow, de Harold Arlen; i We’ll meet again, de Vera Lynn. Entre els quals, el violoncel·lista ha demanat al públic que s’animés i cridés més. En acabar, el públic tornava a estar dret i el mateix Yo-Yo Ma saludava eufòricament amb el seu preuat instrument aixecat entre els braços.

Feia més de dos anys que la ciutat de Barcelona esperava la visita d’un dels millors violoncel·listes del món, després que en l’edició 2020 de BCN Clàssics, s’hagués de cancel·lar per la pandèmia Covid. Un concert que ha començat amb la benvinguda per part del periodista Xavier Chavarría, locutor de Catalunya Música, per presentar l’acte i donar unes pinzellades sobre els dos músics i el repertori que oferirien a continuació.